Nr 1 (97) 2014
styczeń - marzec
INTERPRETACJE

Po tamtej stronie snu

Intrygujące spotkania wonnych esencji i organicznych form. Zaskakujące kolorystyczne harmonie, ornamentalne meandry botaniki. Organiczno - surrealne - cyfrowe fantasmagorie Bożki Rydlewskiej.

Lena Wicherkiewicz

Historyk i krytyk sztuki, kurator, publikuje teksty o sztuce współczesnej.

Lena Wicherkiewicz

JEJ CYFROWE GRAFIKI „ZAKWITAJĄ" na papierze niczym fantastyczne kwiaty, rozpościerają się kobiercami florystycznej barwności i dekoracji: łodygi i liście podnoszą się, pąki rozchylają wnętrza, roślinne krajobrazy ujawniają głębie. Delikatność i misterność rysunku łączy się z precyzją wyciętych i złożonych papierowych konstrukcji, by nadać pełnoprzestrzenny kształt ulotnym, lecz zniewalającym wizjom artystki. Nasycone barwy płatków i skrzydeł, nieznane, kunsztowne pejzaże przeglądające się w niezliczonych odbiciach. Bożka Rydlewska rysuje wątki swojej botaniczno- sennej opowieści, prowadzi nas w przestrzeń po drugiej stronie lustra.

Ilustracje spotkań Sir Edwarda Jamesa, szalonego angielskiego dżentelmena, wielbiciela storczyków, z gąszczem tych dzikorosnących, hipnotycznych kwiatów. Obrazy delirycznych halucynacji Lewisa Carolla, wizjonera pejzaży „po drugiej stronie lustra". Oniryczna wizja Maxa Ernsta zaszczepiona kartom botanicznych foliałów i cyfrowej grafice. Podróże w głąb różanych pąków do sedna roślinnych obsesji. Fascynująca, egzotyczna dżungla dotknięta mrokiem tajemnicy szamańskiego rytuału. Oniryczne akwaria. Duszne oranżerie. Florystyczne i ptasioowadzie zwierciadlane śnienia.

Fantazje Bożki Rydlewskiej wyrastają właśnie ze świata surrealistów, wchłaniają historie wielbicieli marzeń sennych i poszukiwaczy nieznanych gatunków. W nowoczesnej formie kontynuują poszukiwania niezmierzonej, pociągającej surrealité.

Zagłębiamy się w kolejne strony botanicznej narracji, błądzimy w labiryntach subtelnych różanorysunków i kolorystycznych intensywności. Prace Bożki przenika witalność, energia, radość i spontaniczność, zachwyt nad cudownością kwietnego uniwersum sennych fantasmagorii. To panbiologiczna wizja szczęśliwej, rajskiej biofilii. Emanacja harmonii życia i piękna natury. Oglądamy jeszcze jeden zachwycający pejzaż kalejdoskopu, przemierzamy jeszcze jeden tunel roślinnej tajemnicy, śnimy jeszcze jeden niekończący się sen we śnie...

Bożka Rydlewska jest absolwentką Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie oraz Högskolan för Design och Konsthantverk w Goeteborgu. Zajmuje się grafiką i ilustracją, czyniąc z tej ostatniej samodzielną formę artystycznej wypowiedzi. Realizuje florystyczne, surrealistyczne kompozycje, odwołujące się do tajemnicy, barwności oraz hipnotycznej natury świata roślin. Cykl ten objęła wspólnym tytułem Nowa Botanika. Ilustracje Bożki powstają w autorskiej technice cyfrowego rysunku i kolażu. Najnowsze prace, prezentowane na wystawie w Galerii Promocyjnej w Warszawie, to zarówno grafiki, wydrukowane w kolekcjonerskiej technologii digigraphie, jak i przestrzenne, papierowe „rzeźby", rozwijające botaniczną ideę w stronę książki artystycznej z ilustracjami w technice pop-up. Taka forma autorskiego wydawnictwa, a w zasadzie obiektu artystycznego, praktycznie nie istnieje w polskiej sztuce. Podobnie, jak rzadkością jest surrealistyczna, radosna i ornamentalna wyobraźnia. Otwarte, samodzielne strony ilustracyjne Bożki układają się w trójwymiarowe, misterne papierowe konstrukcje. To surrealistyczne, przestrzenne obiekty, przekraczające zarówno granice tradycyjnej książki, jak i grafiki ilustracyjnej.

Wystawa Bożki Rydlewskiej Sen we śnie w Galerii Promocyjnej podsumowuje prace nad ideą Nowej Botaniki, zrealizowane przez artystkę w 2013 roku w ramach otrzymanego przez nią stypendium twórczego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Współorganizatorem ekspozycji jest Flying Gallery Foundation.

Bożka Rydlewska, „Sen we śnie", Galeria Promocyjna, Warszawa, luty - marzec 2014.

cover